Immáron már öt éve annak, hogy megnyitottam első boltomat, ami azóta elsődleges bevételemet biztosítja. Mellette persze próbálkozom mással is, amikor nincs mit csinálnom (szóval ha van szabad két órám vasárnap este, tutira kitalálok valami plusz elfoglaltságot – a lazítás a puhányoknak való!). A kérdés viszont az, hogy milyen jellegű platform – az Etsy vagy webshop éri meg jobban? És végül melyik megoldás volt az, ami nekem bevált? 
Avagy néhány tipp az online eladás elkezdéséhez. 

Ami mindegyikhez szükséges

Mindenhez szükséges némi plusz, nem elég csak elkészíteni a kézműves termékeket, designokat. 
Az egyik ilyen plusz az, hogy sikeresen megértsük, az adott platforomon (=Etsy, webshop, Society6 és társai stb.) milyen elvárásokat kell teljesítenünk a sikeresség érdekében. Bármibe is fogunk, végig kell nyálazni a konkurenciát, és ki kell következtetni azt, hogy mit-hogyan érdemes leginkább csinálni. Nézni kell útmutatókat, olvasni hasznos tanácsokat is, mások tapasztalatait az adott dologgal kapcsolatosan. Nem árt némi spirituális rálátás és a szerencseszám megtalálása sem, illetve napi 3x fejenállás a Buddha oltár előtt. Oké, ez utóbbira nem lesz szükség, de ha hiszel benne és motivál, akkor csak hajrá!

Fontos az a képességég is, hogy megértsük vásárlóink igényeit, milyen információt akarnak tudni az eladni kívánt termékeinkről. Szóval a két mondatos böffentés, amit félálomban írtunk (mert annyira “érdekfeszítőre” sikeredett), nem lesz elég.

Manapság már nem elég az sem, hogy elindítunk egy webshopot, és majd jönnek az érdeklődők, ugyanis azokat digitálisan kézen fogva oda kell vezetni. Posztolgatni kell a szociális médiákon (Facebook, Instagram, Twitter stb), és gyűjteni ott is a követőket.

Azt hiszem, hogy most már tökéletesen elrémítettem mindenkit ezzel. De nem ez a cél, csak egy kis figyelmeztetés van ebbe csomagolva; mellesleg pedig tudni kell azt is, hogyha elsőre nem is megy valami, némi idő elteltével szépen bele lehet jönni. 

Etsy vagy webshop – összevetés

Olyan sajnos nincs, hogy totál ingyen ússzuk meg a dolgot. Azért szerencsére vannak különbségek a belefektetett pénz mennyiségében, illetve abban is, hogy mikor kell kifizetnünk azt a bizonyos összeget. Érdemes azt is figyelembe vennünk, hogy mennyi időt igényel a vele való foglalkozás és a márkötingölés (én ilyen flancosan ejtem).

Etsy

Megéri az etsyvel kezdeni? Szeretem az Etsy-t olyan szempontból, hogy a kezdéshez elhanyagolható tőke kell csak, azaz feltöltésenként 0.20 dollár. De ha ezen a linken keresztül regisztrálunk, akkor az első 40 feltöltés is ingyenes. Eladásonként viszont már 3,5%-ot levon ez a kézműves dolgokra építő platform.
Ez olyan szempontból jó, hogy olcsón kijövünk, illetve elhanyagolhatóak a költségek, még ha eladásban még nem is vagyunk sikeresek.

Amit szeretek még az Etsy-ben, hogy ha jól alkalmazzuk a platformot, szép leírásokkal, címekkel és kulcsszavakkal, akkor könnyebben tehetünk szert eladásokra. Ugyanis az Etsy-nek saját vevőbázisa van, így leginkább csak a konkurenciával kell versengenünk, a vevők már ott lézengenek a boltunk körül.

Webshop – szolgáltatáson keresztül

Ide tartoznak az olyan webshop szolgáltatók, akik biztosítják a tárhelyet, illetve több webshop kinézetet is egy bizonyos összegért cserébe. Ilyen a magyar Unas, az amerikai Shopify, és még egyéb társaik – a teljes lista felsorolása igen sok karaktert venne el.

Alapjaiban hasonló, mint az Etsy, de az idejövő forgalom biztosítása teljes mértékben a mi vállainkra esik.
A legtöbb szolgáltató havidíjat kér, ami pár ezer forinttól több tízezrekig terjed. Jellemzően a feltöltött termékek számától, és/vagy a használni kívánt tárhely nagyságától függ az ár. Általában nincs eladásonkénti díj. 
Tehát valamennyit már kell fizetni érte akkor is, ha nincs még semmi eladás is, azonban saját webshopot kínál nekünk, ahonnan nem elérhető a konkurencia, illetve a kinézetet is általában csak össze kell klikkelgetni.  

Webshop – saját tárhelyen

A webshoppal jól lehet eladni?Saját tárhelyen, saját weboldallal.
Ár szempontjából ez a legolcsóbb, ugyanis csak egy tárhelyért kell fizetnünk – ami évi(!) pár ezer forintért már meg is van. Tehát nem termékenként fizetünk, hanem többnyire a tárhely méretéért, és egyéb tulajdonságaiért. Ilyen tárhelyek a Webonic, a Magyar Hosting (amin ez a blog is van) és egyebek. 

Szépen hangzik eddig, de hol is van a kutya elásva?
Az ilyen megoldáshoz már kell némi hozzáértés. Ezen belül is vannak nehézségi szintek, amibe most nem mennék bele, inkább a legegyszerűbb megoldást, a wordpress-t említeném. Ezt fel kell telepíteni a tárhelyre, amit aztán nekünk kell igazgatni, kiegészítőket hozzáadni (amiknek a teljes elérhetősége nem ingyenes már), akár még programoznunk is kell. Előnye az, hogy szinte bármit megcsinálhatunk, nincsen semmi megszabva, hogyan nézzen ki és hol legyen. Én például szeretem azt, ha megszabhatom, hogy a gomb színem olyan narancs legyen, meg le legyen kerekítve, és akár órákat szenvedek azon, hogy azt a valamit két pixellel arrébb tudjam tenni.  

Szóval az olcsósága követel hozzáértést is, a forgalmat pedig ugyanúgy nekünk kell biztosítanunk. 

SEO vagy megtalálhatóság

Öhm… hogy mi? 
Nyugi, semmi félelmetes dolog. A SEO (kozmikus nyelven Search Engine Optimization) jelentése kereső optimalizálás. Lényege dióhéjban az, hogy az adott platforomon úgy írjuk meg a szövegeket, hogy a keresőkön keresztül az érdeklődők könnyebben ránk találjanak. 
A címeket, leírásokat és kulcsszavakat úgy kell megadnunk, hogy azok a mi termékünket írják le, ami szerint az érdeklődő is rákeresne az általunk kínált dolgokra. Itt vannak bizonyos szabályok minden platform esetén. Sajnos azonban, pontos információt erre vonatkozólag sem a Google, sem az Etsy nem ad ki. Szóval mindig vannak kérdőjelek, hogy így vagy úgy érdemes a címeket, leírásokat írni, ezért érdemes folyamatosan kísérletezni.

Az etsy vagy webshop esetében nagyjából ugyanazok az alapelvek. Az Etsy esetében viszont többet lehet trükközni, hogy előrébb kerüljünk a saját keresőjében: frissíthetjük a termékeket, a leírásaikat, akciókat indíthatunk stb. Ezek mint látható eredményt hozhatnak, míg a webshop-os SEO csak lassan fejti ki a hatását. Persze Etsy esetén sem olyan egyszerű, mert havonta változik az, hogy mi szerint kerülhetünk előre.

Annyi biztos, hogy a szociális médián történő megosztások minden esetben sokat jelentenek! 

pénzeső

Melyikkel is kezdjünk?

Mivel az Etsy nem jelent nagy költséget, valamint valamennyi forgalmat alapból adhat, érdemes ezzel kezdeni. Nem igényel nagy tudást, illetve mellette folytathatjuk egyéb tevékenységeinket is. Pénzt csak akkor igényel, ha már sok terméket töltöttünk fel, valamint mikor már eladásaink is vannak. A többi pedig jöhet szép sorjában, mikor már látjuk, hogy van igény az általunk előállított alkotásokra, kézműves termékekre, illetve van már némi tapasztalatunk is a webshop irányításban. 
Nekem is elsődlegesen az Etsy vált be, mostanában pedig egy saját webshopon ügyködöm, mert szeretem a nagyobb szabadságot, amit adhat. Észrevételek erről majd később, ha már lesznek átadható tapasztaltaim. 🙂

Egy dolog bizonyos: érdemes nekivágni az online eladásnak!

Neked mi vált be az online eladásban? Oszd meg kommentben a boltodat velünk, és mesélj róla! 🙂

 

Tetszett a cikkem? Ha igen, lesznek még hasonlók, ezért érdemes feliratkozni az emailes értesítőkre! Középtájon jobb oldalt tudod ezt véghezvinni.  Hajrá! 🙂